Vyučuji: baskytara (začátečníci – pokročilí), piano – začátečníci. Součástí těchto předmětů je hudební nauka. Základnímateriály na výuku naleznete v sekci Poradenství pro hudebníky.
Vzdělání: Konzervatoř Jaroslava Ježka – studijní obor hudba: basová kytara, obligátní nástroj – klavír, intonace, rytmus a sluchová analýza, nauka o hudebních nástrojích a instrumentace, improvizace a interpretace literatury žánrů populární hudby, interpretační praxe, hra v souboru, orchestru a jazzových skupinách, souborový zpěv, harmonie, hudební formy a rozbor skladeb, praktická harmonie a základy aranžování, základy zvukové techniky, taktovací techika a řízení souboru, umělecko pedagogická příprava, pedagogická psychologie, základ estetiky.
3. května 1990 jsem získal kvalifikaci pro výkon pedagogické činnosti na ZUŠ.
„Baskytara“ Nekonečný příběh
Už od malinka jsem hrozně rád poslouchal hudbu. Starší a zkušení muzikanti mi říkali, že se musí hrát od raného mládí, aby na vše už nebylo příliš pozdě. Ke hraní jsem se dostal až v šestnácti letech. Tehdy jsem se doslova zblázil do hudebního nástroje, kterému se říká baskytara. Když člověk hraje s velkou chutí a upřímností, tak je to doslova láska na celý život.
Naučit se hrát melodický basový part ke každé skladbě, ne pouze doprovod pro daný nástroj a taky samozřejmě rytmickou část, to je to co mě k tomuto nástroji neustále přitahuje. V roce 1977 v Československu pro nás nebylo mnoho zajímavých věcí k poslechu v rádiu ani v televizi, podle kterých by se dalo něco naučit. Ledy se však postupem času trochu pohnuly a mohli jsme malinko přičichnout k rocku a jazzu.
Když jsem byl o něco starší, začal jsem se učit noty v basovém klíči (noty v houslovém klíči jsem trochu znal ze školy). Nejdřív chceme všichni hrát a pak se teprve něco učit. Učení je těžké, noty byly těžké, hudební teorie mě vůbec nebavila. Když chceme hrát na úrovni, tak prostě jsou to spousty hodin cvičení. Hra z not je taky práce musí se stále používat, je to stejné, jako když se člověk naučí číst a denně to používá v praxi.
Důležité jsou prstoklady jiné používám na pražcovou, jiné na bezpražcovou baskytaru (čtyřstrunné nástroje) a jiné na Chapman Stick Bass 8 (osm strun) – tady je potřeba technika „Taping“. Skákání ze struny na strunu, tak aby to bylo plynulé a umět využít hru dvojhmaty. Při improvizaci zvládat techniku, teorii, to vše předpokládá též duševní rozvoj a soustředění.
Podle toho jak vytváříme tón, tak měníme polohu a techniku levé ruky. U bezpražcové baskytary jde o tón a vibráto. Tón tvoří hlavně levá ruka, pravá ruka pomáhá zvuk tvořit, zesilovat a rytmizovat (rytmus to je celá věda). Kombinace práce obou rukou přebírat a tlumit. Obě ruce musí spolupracovat dohromady.
Člověk musí pořád vnímat, mít pro muziku hlavu otevřenou, nemít vůči hudbě žádné předsudky. Hrát a poslouchat vše co chceme rock, jazz symfonie . . . prostě pořád poslouchat a mít otevřené uši.
Materiály na výuku:
Odkaz na baskytary. . . aparatury, které používám při živém hraní
Piano, kytara
Jde o naprosté začátečníky, kteří získají nejnutnější rozsah po technické stránce a všestranné základy. V průpravě před hrou z not stanovíme, jak u klavíru sedět a mít správné postavení ruky a techniky úhozu, prstový výcvik, přednes melodie, dynamické odstínění. Seznámíme vás s hudebními pojmy jako je hudba, zvuk, tón – jeho výška, délka a ostatními pojmy hudební teorie.
Materiály na výuku: